Wat is de toekomst van de winkel?

WAT IS DE TOEKOMST VAN DE WINKEL IN JOUW BUURT?

Van duurzaamheid naar on- en offline, fast- en slow fashion, en recy-kleren …


INLEIDING:  Waar gaat dit over en waar gaat dit naar toe?

Een jaar geleden, maart 2020. Wie had kunnen weten wat er ons te wachten stond? Wie had ooit gedacht dat, tenminste voor sommige sectoren, 2020 een “gamechanger” zou kunnen worden? Laat mij u vertellen, ik niet! Maar ik word met mijn neus op de werkelijkheid gedrukt. Er verandert in de kledingsector en mode in het bijzonder nu erg veel en op erg korte tijd. Zoveel dat je als betrokken en geëngageerde mode-winkelier niet langer kan wegkijken. Wegkijken van alles wat er fout gaat of van wat er beter zou moeten kunnen.

Ook voor de consument is er veel veranderd. In België heeft de gemiddelde consument op korte tijd nieuwe manieren van winkelen ontdekt. Online staat naast offline. En als er offline wordt gewinkeld moet de ervaring, de belevenis, de consument raken. Voedingswinkels waar je ook een hapje kan eten. Kledingwinkels waar je een boek kan lezen en een kop koffie kan drinken. Bakkers die hun recepten delen en waar je kan leren hoe je een taart moet maken. Wijnhandelaars die groepsreizen naar specifieke wijngebieden organiseren. En ga zo maar verder.

In deze blog wil ik achterhalen wat er in de Fashion Retail gaat of moet veranderen. En hoe de lokale winkel daardoor beïnvloed wordt. Hoe ik met die omstandigheden rekening kan houden en onze winkel kan voorbereiden op de volgende 10 jaar. Ook wil ik nagaan hoe onze klant gaat reageren op de verschillende vormen van winkelen. Of hij meegaat met de concepten duurzaamheid, wel of niet slow/fast fashion, recycleren en de tegenstelling tussen simpel online en ervaringsvol offline winkelen. Ik hoop een discussie op te zetten en een uitwisseling van standpunten en ideeën op gang te brengen. Ik hoop dat ik door jullie opmerkingen en ideeën geïnspireerd raak!

In een volgende blog ga ik van start met het concept “Mode-reset” (vereenvoudiging = minder collecties, milieuvriendelijk = verkleinen van de afvalberg, duurzaam of sustainable = lokaal (=minder transport) en groener shoppen) . Een onderwerp dat vaak vermeld wordt als men het heeft over mogelijke oplossingen voor de problemen in de Fashion industrie. Denk er al maar eens over na: een druk op de reset knop die leidt tot vereenvoudiging, milieuvriendelijkheid en duurzaamheid. Ik hoor graag jullie opmerkingen en reacties. Alles wat kan bijdragen tot een beter begrip over duurzaamheid in het algemeen en over de toekomst van de kledingindustrie in het bijzonder, is welkom.

Tot zover mijn eerste blogpost, tot de volgende…
Pol Vanhoof
Zaakvoerder Vanhoof Mannenmode.